مهندسی صنایع

همه چیز در مورد مهندسی صنایع اینجاست

مهندسی صنایع

همه چیز در مورد مهندسی صنایع اینجاست

مهندسی صنایع
سلام
تلاش دارم تا هر اطلاعاتی که در مورد این رشته هست رو برای همه ی علاقه مندان این رشته در وبلاگم قرار دهم و گام مهمی برای ترویج و توسعه این رشته بردارم.
برای ارتباط با من در قسمت نظرات سوال و آدرس ایمیل خودتون رو قرار بدید
سپاس
ا.ا
جمعه, ۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۲۷ ب.ظ

اهداف و اصول فکری مهندسی صنایع

اهداف رشته:
1- بازسازی اقتصادی و اجتماعی با توجه به مهارتها و فنون.
2-
 بهبود در بهره گیری از منابع مالی، زمانی و معنوی در دسترس با استفاده از ابزارهای علمی مدل سازی و شبیه سازی.
3-
 ارتقاء سطح رضایت از خدمات برای مشتریان در فرم های گوناگون.
4-
 تغییر در میزان راندمان فعالیت های در حال انجام در سطح کارگاه های اجرایی گوناگون.
5-
 بهبود در شرایط عرضه خدمات و ایجاد رفاه بیشتر با ایجاد ارزش افزوده در فعالیتها و رفع تنگناها و نارسایی.
6-
 اخذ تدابیر متنوع برای ایجاد رضایت، خشنودی و وفاداری در مشتریان گوناگون.
7-
 کاهش دادن قیمتها، ضمن حفظ کیفیت و نیز ترجمه کیفیتهای جدید(آوردن کیفیتی به جای کیفیت دیگر) مورد انتظار.
8-
 کوتاهتر کردن زمانهای تحویل کالا و خدمات به اشکال مختلف
9- به خدمت گرفتن فناوری های جدید روباتیک، طراحی و تولید توسط کامپیوتر، شناسایی خودکار، انبارداری و هدایت خودکار امکانات و تجهیزات.




اصول فکری مهندسی صنایع عبارتند از:
۱-خلاقیت:

فعالیت اصلی هر مهندس صنایع ارائه طرح برای بهبود سیستمهای جاری و یا ارائهی طرح جدید میباشد که به همین منظور نیاز به خلاقیت و نوآوری جهت ارائه طرحهای نو و بدیع میباشد.
۲- تفکر فراگیر: نگرش فراگیر موجب میشود مسائل از کل به جزء و تعامل اجزاء با هم مورد بررسی دقیق قرار گرفته و مدل کاملی از سیستمهای مورد نظر تهیه و مسائل مورد نظر آن به بهترین شکل طرح و بررسی میگردد.
۳- رهبری گروه:

آشنایی با کلیت سیستم مورد نظر و نقش اجزا در کارکرد صحیح آن این امکان را فراهم می آورد که هدایت و رهبری گروه کاری مجری سیستم با انگیزه بیشتری دنبال گردد و در واقع علاوه بر طراحی سیستم مورد نظر، مهندسی صنایع سیستم های پیاده سازی و اجرا را نیز پی ریزی نموده و نقش رهبری گروه های کاری را مؤثرتر دنبال می نماید.
۴- مدیریت زمان:

امروزه اهمیت زمان و فرصت های آن با توجه به عرصه ی تنگاتنگ رقابت اقتصادی برای همگان واضح و بدیهی است. در این خصوص مهندسی صنایع با درک موضوع تکنیک هایی را به کار میگیرد که عامل زمان اجرای اجزای کاری را در تمامی فرآیندها مورد توجه و مدیریت قرار می دهد.
۵- ارتباط بهره وری و بهبود مستمر:
اعتقاد به ارتقاء بهره وری و بهبود مستمر یک فصل مهندسی با ارزش در مهندسی صنایع است. اکتفا به وضعیت فعلی جز در جا زدن نتیجه ی دیگری نخواهد داشت. لذا مهندسی صنایع با پذیرش این مطلب که سطح دانش و مهارتها یک مقوله نسبی است، همواره سعی او افزایش بهر هوری و بهبود وضعیت کاری نموده وسعی میشود همواره امور اثربخشتر و کاراتر میشود. نگرش بهبود مستمر این امکان را می دهد که هر روز به فکر ارتقا هر چند به اندازه کوچک باشیم.
۶- ذهن کنجکاو و یادگیری:
مهندسی صنایع به منظور مطالعه و پیگیری مسائل همواره به این نکته توجه دارد که هر مورد را، منحصر به فرد بررسی نماید و جهت شناخت آن فرض بر این است که از تصورات ذهنی دوری نموده و سعی برتعیین کشف واقعیتهای حاکم بر اجزاء و کل سیستم میباشد. لذا عدم وجود تعصب خاص به ماهیت فنی امور موجب میشود ذهنیت کنجکاو برای کشف حقایق نهفته در پدیدهها تقویت شود ومهندسی صنایع با ذهن متعصب کمتر میتواند راه حلهای ابتکاری و راه گشا برای مسائل موردنظر ارائه نماید
.



۹۴/۰۳/۰۱
ehsan allahyar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی